Artesa de Segre
Rebost del Montsec
Home » » Normativa patinets elèctrics el 2019

Normativa patinets elèctrics el 2019

Written By ÀgilServis on dijous, 5 de desembre del 2019 | de desembre 05, 2019

Normativa patinets elèctrics el 2019: 
tot el que cal saber.
Tens un patinet elèctric? Tu també pots gaudir movent amb un d'ells, però abans, et recomanem que facis un cop d'ull a aquesta completa guia. Conèixer la normativa que regula el seu ús és fonamental, així que ... no perdis detall!


La regulació vigent dels patinets elèctrics

El patinet elèctric és un vehicle de motor . És possible que la primera part del seu nom ens indueixi a error, però no ens confonguem: no és una joguina ni està destinat a la diversió dels usuaris. És fonamental prendre consciència d'això.
Encara que, en efecte, conduir-pot ser molt entretingut i fins plaent, hem de recordar en tot moment que principalment es tracta d'un mitjà de transport . Per tant, la responsabilitat es converteix un factor clau i ineludible.
Dins d'aquesta responsabilitat es troba l'obligació dels conductors d'patinets elèctrics cap al coneixement, respecte i aplicació de la normativa vigent .

Qui legisla?

Els patinets i altres VMP (vehicles de mobilitat personal) com els Segway, hoverboards o monocicles van començar a aparèixer fa molt pocs anys en el medi urbà i molt ràpid es van fer populars.


Són relativament econòmics, veloços, pesen poc, es poden plegar i guardar fàcilment, no generen problemes d'aparcament i actualment tenen un bon nivell d'autonomia que augmenta amb cada nou model que irromp en el mercat. També són sostenibles, ja que les seves bateries es recarreguen de manera elèctrica.
Amb tots aquests punts a favor, era només qüestió de temps que el nombre d'usuaris actius pugés com l'escuma.
No obstant això, les autoritats no ho van preveure així i molt aviat s'han vist sorpreses pels accidents i conflictes vials que estan sorgint entre els conductors de VMP, els d'altres vehicles motoritzats (o no) i els mateixos vianants.

Així doncs, ens trobem que l'ús és anterior a qualsevol llei , de manera que ara per ara encara no hi ha una normativa unificada a nivell estatal . La Direcció General de Trànsit, el Ministeri de l'Interior i els organismes pertinents a la Unió Europea seran els que en un futur pròxim regulen l'ús d'patinets elèctrics a la via pública. Però, a el menys per ara, aquesta tasca correspon als ajuntaments de cada localitat.
Què vol dir això? Que en l'actualitat la norma no és exactament igual en un municipi que en un altre, així que aquest és el primer consell pràctic que has de tenir en compte: consulta l'ordenança corresponent al teu lloc de residència .

El futur de la normativa dels patinets elèctrics

Com avançàvem, serà la DGT qui acabi per establir una regulació definitiva de l' ús de vehicles de mobilitat urbana a la Llei de trànsit . Aquesta regulació prevaldrà per sobre de les ordenances municipals que estan vigents en l'actualitat.
Està previst que aquesta regulació inclogui una ordre de classificació dels vehicles i una cobertura jurídica, però no serà totalment inflexible: els ajuntaments podran adaptar la normativa a les característiques i necessitats pròpies de cada ciutat.
Dins el conjunt de normes bàsiques ja es dóna per fet que es trobarà la imposició de l'ús de l'armilla reflectant i de el casc, i la contractació de l'assegurança de responsabilitat civil obligatòria . De la mateixa manera, es prohibirà definitivament la circulació per les voreres.
Mentre es forja la regulació definitiva, els consistoris adapten els seus ordenances municipals basant-se en l'anterior disposició de la DGT, la 16 / V-124 . Aquesta instrucció data de l'any 2016 i, com és d'esperar, ja ha quedat desactualitzada.
Per on poden circular els patinets elèctrics? Amb quins requisits? Vorera, sí o no?
Segur que has vist de tot: patinets elèctrics per les vorades, pel carril bici, pel voral i per la calçada. Fins i tot patinets elèctrics dins de centres comercials i altres espais als llimbs entre el públic i el privat.
Com et pots imaginar, no tot s'hi val. Hi ha una norma general que és de sentit comú: sempre que hi hagi la possibilitat de circular pel carril bici , s'haurà de fer ús d'ell. Només quan això no sigui possible, alguns municipis permeten encara pujar a la vorera, respectant en tot moment el lliure trànsit dels vianants .
Tanmateix, com ja saps, cada ciutat té la seva pròpia normativa a l'respecte i es troben variacions significatives entre elles. Et proposem que facis un cop d'ull a la situació existent en les quatre urbs més grans del nostre país. Podràs fer-te una idea clara de totes les similituds i diferències que es donen de forma simultània.

Assegurances per a patinets elèctrics

És més que probable que el dubte ja t'hagi assaltat. Si tens un patinet elèctric, estàs obligat a contractar una assegurança?

Bé, de moment, no : hi ha només dues situacions sota les quals seria imperatiu.
  • Que vagis a llogar el vehicle . En aquest cas, la companyia que s'encarrega de la renda serà la que hagi de tenir a el dia l'assegurança que et proporcioni la cobertura que necessites.
  • Que l'ús del teu patinet elèctric tingui una finalitat laboral . És a dir, si ho vas a utilitzar per treballar o realitzar qualsevol activitat amb l'aconsegueixis un benefici econòmic.
Ara bé, encara que l'ús que li donis sigui merament personal o privat, això no vol dir que no sigui aconsellable la contractació d'una assegurança.


D'altra banda, és d'esperar que la contractació d'una assegurança per a patinets elèctrics, altres VMP i bicicletes acabi per ser obligatòria . Si atenem a l' Codi Civil , observem que hi ha poc lloc a una interpretació errònia: tant els vianants com els conductors de qualsevol tipus de vehicle han de respondre pels danys generats a tercers i les despeses que se'n derivin .
De la mateixa manera, prepara't perquè l'ús de l'armilla reflectant i el casc siguin també reglamentaris. T'animem a que et avancis a l'entrada en vigor de la llei i comencis des d'ara mateix a protegir-te .
SHARE

About ÀgilServis