Conduir a l’estiu:
els 3 problemes més comuns que has d’evitar.
Consell del Racc
Hi ha normes que no hem d’oblidar quan ens posem en marxa en qualsevol viatge, sigui curt o llarg, però a l’estiu, entre l’augment dels desplaçaments, la incidència de les condicions meteorològiques i que tenim certa tendència a actuar de forma més espontània per l’ambient general, la conducció es pot veure afectada.
Consell del Racc
Hi ha normes que no hem d’oblidar quan ens posem en marxa en qualsevol viatge, sigui curt o llarg, però a l’estiu, entre l’augment dels desplaçaments, la incidència de les condicions meteorològiques i que tenim certa tendència a actuar de forma més espontània per l’ambient general, la conducció es pot veure afectada.
Roba i calçat adequats
Una cosa és que estiguis a la platja, o fent de turista per qualsevol poble o ciutat, i una altra ben diferent és conduir: per posar-te al volant si fa calor, la roba i el calçat són molt importants.
Per començar, si portes xancletes, abans d’entrar al cotxe te les has de canviar per un altre calçat. No importa que siguin sandàlies o qualsevol sabata fresca sempre que s’adaptin i estiguin fixades per davant i per darrere, però el peu no ha de relliscar i tampoc el calçat pot patinar sobre els pedals del cotxe. I ni parlar-ne de conduir descalç.
Et pot costar una multa de fins a 200 €, però l’important no és la possible sanció sinó que puguis reaccionar bé en qualsevol situació.
Pel que fa a la roba, millor que no portis peces ajustades: han de ser amples i fresques. I no has de conduir sense samarreta o només amb banyador pel frec del cinturó de seguretat o del seient mateix, ja sigui tèxtil o, fins i tot pitjor, de pell, perquè et pots cremar.
Habitacle amb la temperatura adequada
Ara molts vehicles porten climatitzador, o com a mínim aire condicionat. En el cas del climatitzador és més senzill, perquè pots triar la temperatura a la qual vols mantenir l’habitacle, que convé que estigui entre 19 i 24º (i millor entre 21 i 22 º). Quant a l’aire condicionat, cal usar-lo amb sentit comú, sense exagerar. Però mai convé que l’aire et vagi directament a la cara perquè pot provocar mal de cap i malestar.
En qualsevol cas, el primer que has de fer és obrir les finestres per abaixar la temperaturainterior i posar l’aire condicionat perquè vagi treballant i així que puguis iniciar la marxa amb l’habitacle acceptable. T’ho agrairan també la resta de passatgers i sobretot nens i gent gran.
Efectes de la calor en la conducció
Amb molta calor, el cansament, la somnolència i l’estrès augmenten; les conseqüències poden ser greus ja que poden provocar errors en la conducció. Està demostrat que amb molta calor la capacitat de concentració i de reacció pot assemblar-se a un estat ebri i l’agressivitat augmenta considerablement. Fins i tot alguns senyals de trànsit poden passar-te desapercebuts.
A més, com que no estàs en condicions, el que passa és que et comences a moure, et sents incòmode i això pot ser un motiu més de risc. Imprescindible portar (i ingerir quan facis una parada)begudes fresques que no continguin alcohol, per hidratar-te, perquè ajuden a mantenir l’atenció.
Una altra cosa són els descapotables. Els fabriquen cada vegada més sofisticats, però com que el sol cau directament, és perillós perquè pot provocar un cop de calor. Amb altes temperatures millor posar la capota o no sortir a la carretera. Quan baixi una mica la temperatura, de tota manera has d’anar tapat amb una gorra o un barret i untar-te amb protecció solar per evitar cremades.