El govern puja els impostos al gasoil
La nova fiscalitat del govern d'Espanya afectarà els preus del gasoil gràcies a una pujada de l'impost que grava el dièsel, el que suposarà que 1,8 milions de conductors hagin de pagar fins a 15 cèntims més per litre.
L'anunci de l'equiparació de l'impost d'hidrocarburs del dièsel i la gasolina ha caigut com una galleda d'aigua freda en el sector del transport. Actualment, el gasoil paga 30,7 cèntims per llibre i la gasolina, 40,25. Per tant, la pujada de 9,5 cèntims dels igualaria. Aquesta diferència era deguda al fet que es considerava que la gasolina era més contaminant que el dièsel, de manera que aquest últim es va bonificar.
Segons ha anunciat la ministra Montero, l'aplicació d'aquesta pujada s'efectuaria de manera esglaonada en 4 anys, i s'espera una recaptació de 2.100 milions d'euros.
La pujada coincideix a més amb una altra de 4,8 cèntims per litre a partir l'1 de gener de 2019 de l'impost autonòmica inclosa en els pressupostos generals de l'Estat de 2018 que afectarà: Navarra, País Basc, Cantàbria, la Rioja i Castella i Lleó . Aquestes eren les comunitats que encara no havien aplicat el gravamen en el tram autonòmic.
L'augment del preu del dièsel afecta 17 milions de conductors a Espanya, però molt especialment, al sector del transport i la logística. És per això que entitats com Fenadismer (Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya) ja han alertat dels efectes que la pujada tindria en les exportacions. Actualment el 66,3% dels productes espanyols que surten a l'exterior ho fan a la Unió Europea i d'aquests, la major part ho fa per carretera. Per tant, manifesta, podria agreujar el ja de per si desequilibrat dèficit comercial del país i els productes espanyols serien menys competitius.
Per això, des Fenadismer s'ha sol·licitat al govern que els beneficiaris del gasoil professional no es vegin afectats per aquesta pujada. Així mateix, ha sol·licitat que s'inclogui dins d'aquest apartat al transport lleuger.
El cost real del gasoil
Actualment, els impostos suposen un 48% del preu final del gasoil i un 54% en el cas de la gasolina. A això cal sumar-li els costos de distribució i comercialització. Per tant, el cost real del gasoil només suposa el 38% del preu que es paga en el sortidor.
Un altre aspecte a tenir en compte en tenir és la pujada dels preus dels últims mesos del barril, que ha augmentat un 174% des de 2016.